11. 11. 2010

Born to be gluten - free, aneb jak to všechno začalo...

Ano, zní to docela poeticky. Jenže pravda je taková, že diagnoza celiakie mne potkala před šesti lety, v patnácti letech. A situace s bezlepkovými výrobky tady v té době byla extrémně bledá. Nejen, že jsem si myslela, že většinu „dobrých“ věcí už nikdy neochutnám, a to, co se bezlepkové sehnat dalo nestálo za moc. To, že půlka čokolád varovala před obsahem mouky v různých podobách a bezlepková paštika byla vzácnost, i těstoviny byly ne příliš dostupné zboží. A o rosických nudlích, které se rozpadnou, když se na ně ošklivě podíváte ani nemluvím.

A tak se má obětavá maminka dala do domácího vaření v míře, kterou jsme před diagnózou nikdy nepředpokládali za možnou. Nejen, že jsme zrenovovali kuchyň, především jsem se já a matinka vrhly na domácí výrobu čehokoliv, co nám chybělo z šťastných, lepkových dob. A tak se zrodila bezlepková alchymie. Zkoušení všech možných bílkovin, přísad a ingrediencí, které by dali těstům a jídlům patřičnou konzistenci a chuť. Jelikož pro mne dlouho vařil někdo jiný, kdysi restaurace a hotové výrobky, v bezlepkových šesti letech maminka, já jsem vyrostla bez znalosti, jak udělat knedlíky, jak se peče buchta a jak dlouho má být v troubě hovězí. Jen mezi námi, i poznat jak vypadá vařící se voda byl ze začátku tvrdý oříšek. Oni vám všude napíší „uveďte vodu do mírného varu“. Ale jak to vypadá, o tom kuchařky mlčí.

A jak to tak již bývá, když jsem měla v loňském roce maturovat, nic se nejevilo lákavěji než osvojit si kulinářské znalosti a schopnosti. Začala jsem vařit. Poprvé ne na úrovni „co-se-dá-udělat-k-večeři-z-toho-co-je-v-lednici“, ale na úrovni totálního uchvácení nad kuchařkami současných anglických kulinářských mágů, jejichž recepty se mnohdy obejdou bez mouky samy o sobě. Sečteno, podtrženo... když se včera maminka zmínila, že bych taky mohla začít psát o jídle, řekla jsem si, že Cuketka ze mne sice nikdy nebude, ale proč to koneckonců nezkusit alespoň tak, aby to třeba někomu, kdo neví (stejně jako já) jak udělat bezlepkové křehké těsto, pomohlo...

Tento blog by tedy měl postupem času obsahovat směs bezlepkových a přirozeně-bezlepkových receptů, příhod někoho, kdo se snaží vyzrát na vaření bez mouky, směs zážitků bezlepkového strávníka v českých restauracích, informace o zajímavých kuchařkách a výrobcích... Zkrátka doufám, že všehochuť toho, s čím se v taková česká celiačka (společně s matinkou) může setkat...  

3 komentáře:

  1. Tak myslím, že je to báječný nápad. Zrovna nedávno jsem se rozhodla, že už mám dost toho pošilhávání po nebezlepkových dobrotách a že dám svým pokaženým receptům novou šanci a daří se. Takže mi tvé rady určitě přijdou vhod :)

    OdpovědětVymazat
  2. budu se snažit, zvlášť když to někomu pomůže :)

    OdpovědětVymazat
  3. Musím říct, že tohle je hned z několika aspektů velmi zajímavý článek. :-)

    OdpovědětVymazat